Proč právě odhad činnosti, jak dlouho bude něco trvat, je jedna z těch nejtěžších věcí?
Protože i přes roky zkušeností, které v daném odvětví můžete mít, do této hry vstupuje spousta dalších faktorů.
V ideálním světě máte jasné zadání, víte okamžitě co máte dělat, jaké nástroje k tomu použít, a všichni s vámi hned spolupracují podle vašich pokynů a představ. To jsou ty dvě hodinky.
V realitě se zadání tváří jasně, ale po důkladném přečtení již tak jasné není, spoléhá se totiž na to, že vy jako zpracovatel přinesete přidanou hodnotu, vymyslíte nedomyšlené a ideálně třeba i představíte více variant. A tím prokážete svou expertízu. Použité nástroje jsou sice často ve vaší režii, zároveň ale dynamická doba očekává dynamická řešení, takže zkoušíte neustále nové věci. No a přiznejme si, že zaseknout se u něčeho, co se nám zdá zajímavé (i když to zrovna nepomáhá naší věci), můžeme raz dva. Pokud navíc potřebujete ještě součinnost někoho dalšího, je jasné, že i kdyby to měla být jen odpověď na email, výsledné dvě hodinky jsou zkrátka sci-fi.
Od mala jsme zvyklí na neustálé hodnocení a porovnávání se s ostatními. V “práci” je to v podstatě totéž. Chceme vypadat kompetentně a schopně, sami před sebou, ale i před šéfem, protože si tím zajišťujeme různé výhody do budoucna. Pokud navíc byť jen jediný kolega (nebo v horším případě šéf) utrousí, že on tuhle rychlovku zvládá za zmiňované dvě hodinky, šance na přiznání reálného odhadu času ve vašem podání je mizivá.
S argumentem, že každý přece neuběhne stovku stejně rychle, v byznysovém prostředí moc neuspějete.
Ano, i nadále můžete používat hodinovou sazbu. Nyní již víte, kolik co zabere času a jste placeni za všechnu práci, kterou uděláte.
Ale někdy prostě narazíte na problém popsaný výše. Klient / šéf bude mít problém s časem, který nad danou aktivitou strávíte. Zároveň pro seniorní freelancery, kteří odvádějí mimořádně dobrou práci, znamená hodinovka většinou příjmový strop.
Klienti, a to i v případě když ví, že jste nejlepší, nechtějí platit za hodinu nad určitou sumu, protože jim přijde až příliš vysoká, oproti člověku, který je in-house.
Vy se jako freelancer dostáváte do velké nevýhody. Můžete být šikovnější i efektivnější, ale vycházíte jako dražší. V takovém případě je nejlepší volbou začít prodávat službu jako hotový produkt. Nikdo nebude zpochybňovat, kolik času jste nad tím strávili nebo rozporovat váš způsob práce, pakliže dodáte slíbený výsledek. Vše je kompletně ve vašich rukou. Važte si své práce i svého volného času. Obsah služby jasně popište, ukažte svoje již realizované zakázky, ať klient ví, s čím může počítat.
Máte problém orientovat se ve vašem odvětví? Vidíte konkurenty, kteří nabízejí přesně to co vy, za diametrálně odlišné ceny? Nepanikařte, je to normální! Uvědomte si, že i na pohled stejné tričko můžete koupit pokaždé s různou cenovkou, přesto jako zákazník poznáte rozdíl. Pracujte na sobě a na tom, jak se odlišit. Soustřeďte se na průběžné získávání recenzí. Hledejte nové možnosti sebeprezentace. Nebudete litovat.